Saturday, 10 November 2012

ETIKA KAUNSE,LING


Etika dalam bidang kaunseling adalah bertujuan untuk menjamin keselamatan klien.Individu yang terlibat dalam profesion kaunseling perlu memahami dan mematuhi etika yang di tetapkan supaya menjaga imej bidang kaunseling.
Perkataan etika berasal daripada perkataan Yunani  iaitu ethos yang bermaksud kebiasaan, hokum, adat resam dan budi pekerti. Mengikut kamus dewan (2002), mendefinisikan etika sebagai suatu pegangan semasa menjalankan tugas. Menakala menurut Nordin Mohamed Fadzil (2000) etika juga boleh membawa tiga makna yang berlainan tetapi sehubungan iaitu:
1.    
  Pola hidup am atau suatu cara hidup.
2.      Set peraturan tingkah laku atau kod moral.
3.      Pertanyaan mengenai cara hidup dan peraturan tingkah laku.
Menurut persatuan kaunseling dan perkembangan Amerika Syarikat (1952), penghuraian tentang kod etika kaunseling tersebut di bahagikan kepada tujuh bahagian iaitu:
1)      Tingkah laku yang di harapkan di kalangan profesion sering berlaku. Ahli boleh mengambil tindakan melalui beberapa cara, berbincang dengan individu lain, mencari maklumat tambahan, bertanya atau berunding dengan jawatankuasa setempat dan sebagainya.
2)      Kaunselor tidak harus mencari kemajuan diri dengan cara perbandingan yang akan merugikan orang lain.
3)      Kaunselor juga tidak boleh menuntut atau menunjukkan kelayakkan yang ada padanya kepada orang lain. Tetapi bertanggungjawab untuk membetulkan segala interprestasi yang salah yang di buat oleh orang lain.
Perhubungan antara kaunselor dan klien.
Merujuk kepada khidmat yang melibatkan perhubungan antara klien dengan individu atau kumpulan dan bukan untuk mengaplikasikan amalan-amalan yang melibatkan hubungan dengan pentadbiran. Klien mestilah diberi hak kebebasan bagi memilih sendiri. Antara perhubungan antara kaunselor dan klien yang boleh di jelaskan ialah seperti berikut:
1)      Kewajipan utama setiap ahli ialah menghormati klien dan meningkatkan kebajikan klien sama ada ia di bantu secara individu ataupun secara kumpulan.
2)      Maklumat yang di perolehi daripada perhubungan kaunseling mestilah di simpan secara rahsia. Kewajipan ini mestilah kekal bagi menjaga kedudukan kaunselor sebagai seorang professional.
3)      Jika seseorang individu mengadakan hubungan rundingan tetapi dengan seorang kaunselor professional yang lain, maka kaunselor janganlah memulakan hubungan kaunseling itu tanpa terlebih dahulu menghubungi dan mendapatkan kebenaran daripada ahli professional itu.
4)      Klien perlu di beritahu bahawa dia berada di dalam situasi kaunseling, sama ada semasa ia menerima bantuan kaunseling ataupun sebelum perhubungan kaunseling di mulakan.
TATALAKU PEGAWAI KAUNSELING
Setiap pegawai dalam bidang kaunseling perlu mengetahui dan memahami etika yang di kenakan ke atas diri mereka yang sebagai individu yang professional. Antara tatalaku yang di tetapkan sebagai seorang pegawai ialah:
1)      Menjaga dan mengekalkan tatalaku yang cemerlang demi memelihara piawaian dan identity sebagai seorang kaunselor dan integrity profesion kaunseling
2)      Sentiasa berusaha menilai dan meningkatkan pengetahuan, kebolehan dan kemahiran dalam bidang profesionnya.
3)      Menjalankan tugas dengan cekap, bertanggungjawab, objektif, jujur, ikhlas dan berdidikasi selaras dengan tahap profesionalisme yang tinggi.
Hubungan pegawai kaunseling dengan klien
Kaunselor harus mempunyai hubungan yang positif dengan klien supaya dapat membantu proses penerokaan yang seterusnya. Antaranya ialah:
1)      Menghormati integrity dan kebajikan klien, sama ada klien di bantu secara individu atau berkelompok.
2)      Hubungan kaunseling dan maklumat yang di perolehi daripadanya mestilah dirahsiakan, kecuali jika keadaan klien menunjukkan tanda-tanda yang membahayakan klien atau orang lain.
3)      Mendapat persetujuan yang sesuai dari klien apabila menyampaikan hal-hal yang berkaitan dengan klien kepada pihak ke tiga.
4)      Berusaha memahami dan menghormati latar belakan sosiobudaya klien.
Tanggungjawab pegawai kaunseling terhadap organisasi dan majikan.
Kaunselor yang bertugas di organisasi haruslah bertanggungjawab terhadap organisasi dan majikannya. Antara kos etika yang perlu di patuhinya ialah:
1)      Mematuhi segala perjanjian yang ditandatangani dengan organisasi di mana dia berkhidmat.
2)      Mamatuhi polisi dan prosedur organisasinya, serta berusaha meningkatkan kecekapan dan keberkesanan perkhidmatannya dalam organisasi.
3)      Bertindak untuk mencegah berlakunya diskriminasi dalam organisasi di mana dia bertugas.
4)      Tidak boleh menyalahgunakan kemudahan dan sumber organisasinya.
5)      Bersama-sama bertanggungjawab ke atas peningkatan kerjaya diri dan stafnya.
Perhubungan kaunseling
Bahagian ini merujuk kepada amalan, peraturan dan cara hubungan kaunseling individu dan yang sesuai mengikut agama dan adat. Antaranya ialah:
1.      Kaunselor perlu sedar akan keperluan dan hak klien bagi memilih tajuk perundingan. Tetapi adalah keadaan-keadaan di mana di mana pemilihan tidak dapat dibuat, ahli mestilah menolong klien dalam memilih tajuk perundingan.
2.      Tanggungjawab utama ahli (kaunselor) adalah menghormati kesepaduan dan memlihara kebajikan klien sama ada dibantu sacara individu atau kelompok.
3.      Sebelum memulakan perhubungan kaunseling, ahli mestilah memberitahu klien akan tujuan, matlamat, peraturan cara bekerja dan had atau batas-batas serta apa yang di harapkan akan berlaku semasa proses kaunseling itu di jalankan.
4.      Dalam suasana hubungan kaunseling kelompok ahli tanggungjawab mengambil langkah waspada bagi melindungi individu daripada gangguan fizikal dan psikologi yang lahir daripada interaksi kelompok.
5.      Dalam menjalankan kaunseling kelompok, kaunselor mestilah membentuk norma-norma rahsia tentang apa yang dinyatakan oleh peserta-peserta dalam kelompok.



1 comment:

  1. Casinos Near Me - Mapyro
    Check out the 479 Casinos 충주 출장마사지 Near 진주 출장안마 Me in Washington State in realtime 경기도 출장샵 and see activity. Realtime driving 고양 출장마사지 directions to casinos and other gaming facilities 안산 출장안마

    ReplyDelete